Ерготерапевти: як підготувати нову генерацію фахівців

Після прийняття Закону України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я» розпочалася розбудова нової системи реабілітації в Україні, яка стрімко розвивається. Але кількість хворих, які потребують відновлення втрачених функцій, щороку збільшується, тож особлива потреба нині й у фахівцях з реабілітації, зокрема ерготерапевтах.

«В Європі ерготерапія розвивається ще з 1930-х років, а в Україні вона з’явилася не так давно. Нова професія у сфері реабілітації – ерготерапевт та асистент ерготерапевта введена до Національного класифікатора професій й займає важливу роль у сфері охорони здоров’я», – каже асистентка кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання ТНМУ, асоційована членкиня Українського товариства ерготерапевтів Анастасія Бай. Слово «ерготерапія» походить від латинського ergon – праця, заняття та грецького therapia – лікування. От і виходить, що ерготерапія – це зцілення через діяльність. Ерготерапевт зазвичай працює у складі мультидисциплінарної команди, до якої входять лікар фізичної реабілітаційної медицини (лікар ФРМ), фізичний терапевт, терапевт мови й мовлення, психолог, соціальний працівник та інші спеціалісти. Кожен фахівець мультидисциплінарної команди виконує свої функції та відповідає за виконання поставлених цілей і завдань спільно з пацієнтом.

Асистентка Анастасія БАЙ проводить в міській комунальній лікарні №3 м. Тернополя практичне заняття для здобувачів вищої освіти з дисципліни «Професійне мислення ерготерапевта»

Клієнтоцентричність – головний принцип

Узагалі ж ерготерапія, як зауважує Анастасія Бай, – це певною мірою мистецтво про те, як повернути людей з певними обмеженнями до якісного життя через цілеспрямовану активність. Отож ерготерапія – це про якість життя. Професія ж ерготерапевта унікальна своєю багатогранністю, містить творчу складову, вчить, як разом з пацієнтом долати певні труднощі та досягати результатів. Нині це ще й надзвичайно необхідний фах. Фокус уваги залюбленого у свою справу фахівця завжди спрямований на клієнта, а не на його діагноз чи захворювання. У центрі – конкретна унікальна людина, яка має певні обмеження щодо виконання діяльності із самообслуговування, відновлення втрачених функцій верхніх чи нижніх кінцівок, пам’яті, орієнтації в просторі чи місцевості, комунікації та інше. Досвідченого ерготерапевта цікавить не лише стан людини, але й особливості її захворювання. Він проаналізує все – як і де вона жила до хвороби (якщо з’явилася з часом), хто входить до її оточення, особисті схильності та захоплення, проблеми когнітивної сфери. Візьме до уваги й специфіку захворювання, аби з’ясувати, до яких фахівців мультидисциплінарної команди необхідно скерувати клієнта ще додатково. Такий комплексний аналіз ситуації дозволяє ерготерапевту визначати, що можна доповнити, змінити, адаптувати в процесі втручання та в оточенні людини. Це дуже важливо, бо завдання ерготерапії – поліпшити якість життя, дозволити людині повернутися до продуктивної активності, дати можливість самостійно обслуговувати себе, урізноманітнити своє дозвілля та інше. Вчені довели ефективність ерготерапії для осіб різних вікових груп і різних статей. Робота ерготерапевта з дорослими скерована передусім на відновлення навичок самообслуговування, виконання домашніх справ і дозвілля, а з дітьми – на формування моторних навичок, необхідних для оволодіння певними уміннями через гру, одну із складових заняттєвої активності.

Заняття ерготерапевта з пацієнтами може відбуватися не лише в рамках медичних і реабілітаційних закладів, а також у домашніх умовах клієнта. Ерготерапевти зі своїми пацієнтами відвідують місця громадського відпочинку, кав’ярні, торгівельні центри, по-новому навчаючись перебувати в тому середовищі, яке є важливим для реалізації всіх потреб людини.

Пацієнти. Хто вони?

Ерготерапія рекомендована людям з розладами аутистичного спектру, порушеннями функціонування опорно-рухового апарату, хворим після інсульту, травм, особливо черепно-мозкових, за психічних розладів, для яких характерний розлад набутих функцій, умінь і навичок. Знадобиться також допомога ерготерапевта й недужим з хронічними захворюваннями – розсіяний склероз, хвороба Альцгеймера, ревматоїдний артрит та інші. Останніми роками важливе місце у роботі ерготерапевта займають заняття з військовими та внутрішньо переміщеними особами, що потерпіли від війни, в яких діагностовано розлади психоемоційного спектру – посттравматичний стресовий розлад, депресія, тривога тощо. Взагалі ж ерготерапія сприяє зміцненню м’язового тонусу, розвитку координаційних здібностей, реакцій рівноваги, загальної та дрібної моторики, моторного планування, покращує інтеграцію сенсорної інформації, а також регулює рівень активності. Але для пацієнта важливо не просто розробити якийсь м’яз, а зрозуміти, що він може зробити з його допомогою. Ерготерапевт повинен надихати клієнта та підкреслювати його успіхи, адже саме на це фокусується ерготерапія.

Навчання за світовими стандартами

2017 року МОЗ України підписало Меморандум про співпрацю з Всесвітньою федерацією ерготерапевтів (WFOT). Тоді в Україні ще не було чіткого розуміння, хто такий ерготерапевт та які є його основні функції, не існувало й освітньої складової системи підготовки цих спеціалістів.

Професорка Дарія ПОПОВИЧ проводить обговорення щодо професійних компетентностей ерготерапевта зі здобувачами вищої освіти під час практичного заняття в Тернопільській обласній клінічній психоневрологічній лікарні

Про ерготерапію, як, зрештою, й про реабілітацію на українському медичному просторі заговорили ще 2015 року, коли відбулася інтенсивна реорганізація цього напряму. Поштовхом стали воєнні дії на сході України, коли з’явився потік поранених і потерпілих. Настала велика потреба у спеціалістах, зокрема й ерготерапевтах, щодо втілення мультидисциплінарного підходу для комплексної реабілітації наших захисників. На поміч прийшли іноземні фахівці, які організувалися та започаткували проєкт, регламентований Всесвітньою федерацією з ерготерапії, та залучили до нього відомих ерготерапевтів з усього світу, щоб допомогти в підготовці українських спеціалістів за цим напрямом. Добір слухачів відбувався серед викладачів вищих навчальних закладів, які на той час уже вели підготовку фізичних терапевтів. До слова, навіть зараз у державних медичних закладах чи приватних центрах працюють фізичні терапевти, які закінчили навчання в закладах вищої освіти – галузь знань «Охорона здоров’я» за спеціальністю «Фізична терапія, ерготерапія», «Фізична реабілітація», «Здоров’я людини» та виконують функціональні обов’язки ерготерапевтів. Виникла також потреба у викладачах, які б навчали фізичних терапевтів усіх тонкощів ерготерапії, бо ж, зрозуміло, що ерготерапія – це окрема спеціальність зі своєю філософією, інструментами впливу тощо. Основними критеріями добору до участі в проєкті були: базова освіта, володіння певними навичками та високий рівень володіння іноземною мовою. Анастасія Бай успішно пройшла відбір і взяла участь у сертифікованому Всесвітньою федерацією ерготерапевтів курсі для українських ерготерапевтів «Train the trainer». Цей 3-модульний навчальний курс для викладачів з ерготерапії відбувався на базі Українського католицького університету в Львові. Координатором програми була Саманта Шан, яка на той час обіймала посаду віцепрезидентки Всесвітньої федерації ерготерапевтів (WFOT), а зараз – президентка цієї ж організації. Після завершення навчань усі учасники отримали відповідні сертифікати, що надає право викладати навчальні курси з «Ерготерапії», а також здійснювати супервізію в клініці. Участь у проєкті дозволила використовувати отримані знання в розробці навчально-методичних матеріалів у навчальному процесі. На той час ректор ТНМУ ім. І.Я.Горбачевського, професор Михайло Корда підписав Угоду про інтелектуальну власність та право власності на надані матеріали програми «Train for trainers». Під час сертифікованого курсу «Train for trainers» Анастасія Бай долучилася до Українського товариства ерготерапевтів та є асоційованою членкинею цієї організації.

Ерготерапію наразі опановують студенти 4-го курсу освітньої програми «Фізична терапія, ерготерапія», а також студенти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Терапія та реабілітація» (магістерський курс). Для магістрів ерготерапія подана у каталозі вибіркових дисциплін. Студенти 4-го курсу вивчають «Основи ерготерапії». Майбутні фізичні терапевти навчаються фахової термінології, опановують вміння оперувати стандартизованими тестами та шкалами, ознайомлюються зі специфікою написання індивідуальних програм реабілітації пацієнта в контексті заняттєвої участі пацієнта в його повсякденній діяльності тощо. Наприкінці курсу складають диференційований залік з цієї дисципліни. З каталога вибіркових дисциплін студенти також опановують такі навчальні предмети як «Ерготерапія при ДЦП», «Ерготерапія в ортопедії та травматології», «Ерготерапія при неврологічних захворюваннях». Команда викладачів кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання ТНМУ викладає цю дисципліну і загалом розвивають ерготерапію в нашому університеті. Це – завідувачка цієї кафедри, професорка Дарія Попович, асистентки Олена Вайда та Анастасія Бай. Такі заняття для студентів завжди цікаві, адже в ТНМУ створена сучасна навчально-тренувальна база, кабінет доклінічної практики, де студенти мають змогу відпрацьовувати свої практичні уміння, які надзвичайно необхідні як майбутнім фізичним терапевтам, так і ерготерапевтам.

2024 року протягом квітня-червня професорка Дарія Попович, асистентки Олена Вайда та Анастасія Бай успішно завершили та отримали сертифікати з навчального курсу «Реабілітація травм війни в Україні». Цей курс був утілений в Україні завдяки благодійному фонду «Пацієнти України» за підтримки Швейцарії, що надається через Швейцарську агенцію розвитку та співробітництва (SDC), представлену Посольством Швейцарії в Україні, а також представників Європейського Союзу та Nova Ukraine у партнерстві з ГО «Українське товариство ерготерапевтів».

Цього ж року був підписаний меморандум про співпрацю між нашим університетом та координаторами проєкту щодо введення матеріалів цього курсу, зокрема навчальних дисциплін «Професійне мислення ерготерапевта» та «Ерготерапія при травмах війни» в навчальний процес. Нинішнього навчального року студентам репрезентували кілька модулів, а наступного планують імплементувати вже повноцінний курс з цих дисциплін.

Ерготерапія – невід’ємна частина реабілітаційного процесу, тож майбутні фізичні терапевти повинні теж опановувати основи ерготерапії з тим, аби стати повноцінними членами мультидисциплінарної реабілітаційної команди в закладах охорони здоров’я України.

Коментар

Дарія ПОПОВИЧ, професорка, завідувачка кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання ТНМУ, членкиня Українського товариства фізичної реабілітаційної медицини:

– Наразі в Україні є потреба у фахівцях, які навчаються за спеціальністю «Фізична терапія, ерготерапія», «Терапія та реабілітація». Варто зазначити, що в червні 2021 року набрав чинності Закон України «Про реабілітацію в сфері охорони здоров’я», а в листопаді того року затверджені Постанова Кабінету Міністрів України «Порядок організації надання реабілітаційних послуг», Типове положення про реабілітаційне відділення та Типове положення про мультидисциплінарну реабілітаційну команду. З 2013 року в ТНМУ на кафедрі фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання готують спеціалістів за освітньо-професійною програмою «Фізична терапія, ерготерапія» й «Терапія та реабілітація». На кафедрі ведуть велику роботу з впровадження та втілення міжнародних освітніх і ґрантових проєктів.

Цьогоріч викладачі кафедри проходили навчальні тренінги та клінічні практики завдяки проєкту «Покращення реабілітаційних послуг у системі охорони здоров’я», який реалізує Momentum Wheels for Humanity та JSI Research & Training Institute Inc. за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) з фізичної терапії. ТНМУ став учасником програми (проєкту) міжнародної технічної допомоги «Реабілітація травм війни в Україні» за підтримки Швейцарської Конфедерації, що надається через Швейцарську агенцію з розвитку та співробітництва (ШАРС) Міністерства закордонних справ Швейцарії, представлену Посольством Швейцарії в Україні. В рамках виконання програми цього проєкту між БО «БФ «Пацієнти України» та ТНМУ в особі ректора закладу вищої освіти Михайла Корди в квітні було укладено меморандум. Завдяки цьому для практичного втілення його положень організовано навчальні тренінги, на яких викладачі кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання проходили теоретичні та практичні заняття у форматі «Навчання викладачів» (Train the Trainers) з дисциплін «Професійне мислення ерготерапевта» та «Ерготерапія осіб з травмами війни» в період з квітня до червня нинішнього року. Це сприяло активній участі викладачів у навчанні, включаючи підготовку, використання матеріалу, його обговорення, а також були надані проєкти для силабусів, робочої програми, презентацій, методичних матеріалів цих дисциплін.

Отримані знання та вміння сприяють вдосконаленню якості викладання, використання інноваційних підходів і систематичного оновлення освітніх програм у ТНМУ. З початку цього навчального року в нашому виші було включено модуль в освітньо-професійну програму «Фізична терапія» з дисципліни «Професійне мислення ерготерапевта» у дисципліну «Основи ерготерапії» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «Фізична терапія, ерготерапія». Для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти у дисципліну «Ерготерапія в неврології» було впроваджено модуль «Ерготерапія осіб з травмами війни» тривалістю по три кредити (кредит ECTS). Їх викладання розпочали викладачі кафедри, відповідно до пройдених тренінгів, до того ж, забезпечивши належні умови для проведення навчання, доступ студентів до необхідної інфраструктури, матеріальних і технічних ресурсів, а також створення сприятливого середовища для навчання та практики студентів. Таким чином, здобувачі вищої освіти в ТНМУ, крім, освітнього компоненту, мають змогу на кафедрі відпрацьовувати практичні навики з ерготерапії під керівництвом викладачів у кабінеті доклінічної практики, а також проводити практичні заняття на клінічній базі в Тернопільській обласній клінічній психоневрологічній лікарні, де розміщений кабінет ерготерапії.

Відділення реабілітації стаціонару в Тернопільській міській комунальній лікарні швидкої допомоги теж є клінічною базою для здобувачів вищої освіти, там функціонує кабінет ерготерапії, що був оснащений за кошти ТНМУ. Тут проходять практичні заняття і відпрацьовують практичні навички наші студенти. Завдяки підписаним меморандумам, тісній співпраці та партнерству викладачі кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання нашого університету, здобувачі як першого (бакалаврського), так і другого (магістерського) рівня вищої освіти мають змогу здобувати якісні знання, оволодівати практичними навичками, засвоювати професійні компетентності, які необхідні для майбутньої професійної діяльності фізичних терапевтів, ерготерапевтів та викладачів закладу вищої освіти.

27 жовтня 2010 року стали відзначати Всесвітній день ерготерапії. Щиро вітаю всіх ерготерапевтів з професійним святом. Ерготерапія – це професія, яка фокусується на використанні оцінки та втручань для розвитку, відновлення або підтримки значущих видів діяльності чи занять певних осіб, груп і спільнот. Суть цієї професії полягає в наданні людям можливості брати участь у повсякденному житті, забезпечуючи їм повноцінне та продуктивне життя.

Лариса ЛУКАЩУК